Handen in je haar

Handen in je haar…

Je herkent dit vast wel. En met een beetje geluk krijg je dit soort momenten niet al te vaak. Maar soms is het beter om gewoon eerlijk tegen jezelf te zijn en te zeggen ‘waar ben ik mee bezig!’

 

Je bent een kleine ondernemer, of starter. Hebt weinig budget, of geen. Je wilt een aantal dingen promoten maar hebt geen idee hoe dat moet. Je kijkt rond op het internet. Ziet wat de concurrent doet en denkt ‘oh maar dat kan ik ook’. Natuurlijk kan je dat, uiteindelijk. Maar wil je dat ook? Want waarom zou je alles zelf doen?

Dat je kosten wil besparen snap ik heel goed. Als ondernemer probeer ik ook zoveel mogelijk zelf te doen. Maar er zijn sommige dingen waarbij ik denk ‘pff, zo geen zin in’. En die besteed ik uit. Nu hebben wij allemaal onze expertise en dat betekent dat we niet altijd alles uit hoeven te besteden. Maar wanneer je zelf tijd gaat steken in iets waar je eigenlijk totaal geen houtje van gegeten hebt, of überhaupt snapt wat je aan het doen bent. Ben je eigenlijk tijd aan het wegsnoepen van de dingen waar je wel goed in bent. Je werk! Je klanten! Want elke minuut dat jij aan iets werkt wat niet je hoofdtaak is, is een minuut dat je niet aan het verdienen bent. Tja, heb je daar wel eens aan gedacht?

Ik geef toe dat ik een vak heb waar veel mensen zeggen ‘oh wat leuk, dat wil ik ook kunnen’. En gaan dan met de hedendaagse online tools aan de slag. En ja uiteindelijk kan je best wel leuke dingen maken. Maar… Naast dat iedereen dezelfde templates gebruikt (dus ben je niet uniek) vraag ik mijzelf ook af of je eigenlijk wel weet wat je aan het doen bent? Want wat jij wellicht een prachtig kunstwerk vindt kan ervoor zorgen dat jouw bedrijf totaal niet serieus genomen wordt. En jij dus ook niet. Waarom?

Omdat design niet zomaar iets moois maken is

Wanneer je gaat ontwerpen zijn er nogal wat dingen waar je over na moet denken. Zo moet je goed letten op kleur, lettertypes, spatiering, uitlijnen, beeld maar ook heel belangrijk is compositie. Laat staan alle technische specificaties. Dan moet je goed letten of je beelden scherp genoeg zijn. Want wist je dat een beeld van het internet geplukt niet alleen copyright technisch niet gebruikt mag worden maar ook nog eens niet hoog genoeg is in resolutie voor drukwerk? En daar maken de meeste mensen de grootste fout. Nu noem ik een aantal punten en dit is nog maar het topje van de basiskennis die je moet hebben. Laat staan het feit dat de meeste mensen er gewoon ‘het oog’ niet voor hebben en grote ontwerp fouten maken die het verschil maken tussen een succesvolle uitstraling en een flop.

Ok, een slechte uitstraling betekent niet gelijk dat je bedrijf faalt maar het zal zeker consequenties hebben. Doe jezelf gewoon de lol en neem de uitstraling van je bedrijf serieus, zo wil jij toch ook genomen worden?

Ja ja, je wilt gewoon dat ik de opdracht bij jou neer leg

Ha, dat kan je wellicht denken maar waar het mij om gaat is dat ik je probeer te vertellen dat iedereen zijn eigen expertises heeft. Jij wilt toch ook dat ik bij jou kom om mijn administratie te doen (kan ik zelf ook, kost me alleen veel tijd), of dat ik mijn haar laat knippen bij je (kan ik ook, of het dan nog recht is, is een ander verhaal, maar goed wie ziet dat?)

We hebben elkaar gewoon nodig. En om je tijd optimaal in te zetten is het juist verstandig om expertise in te kopen. Vind ik ook moeilijk hoor want sommige diensten kosten veel geld. Maar uiteindelijk betaalt het zich terug omdat de tijd die je anders kwijt was aan het zelf doen, kan je nu steken in een klant die jou weer betaalt. En vergeet niet dat je dan je eigen tijd aan leuke taken besteed i.p.v. het uitzoeken hoe een website in elkaar gezet moet worden. Want wat ik nog belangrijker vind voor jouw bedrijf is dat je ook goed gezien en gevonden wordt. Dat je representatief bent en dat ook uitstraalt. Wees eerlijk, jij gaat toch ook niet in je joggingpak naar een klant? Jij wilt er toch ook professioneel uitzien? Waarom is de uitstraling van je bedrijf dan wel knullig en onkundig?

Wat is het voordeel van een designer inschakelen?

Naast het feit dat jij nu je handen vrij hebt om te doen waar jij goed in bent (jouw expertise) bespaar je veel onnodige uren aan uitzoekerij. Denk eens terug naar het moment toen je zelf bezig was om uit te zoeken hoe je een social media post moest maken in zo’n online programma als Canva?

Een designer weet precies hoe zij je bedrijf moet neerzetten. Welke stijl het beste past bij jouw doelstellingen en dan vooral hoe je dat doorvertaalt over alle aspecten van je bedrijf. Zij kan je een basis geven waar jij weer uit kan putten.

Zo bied ik bijvoorbeeld online templates aan voor de social media kanalen van een klant. Deze worden dan in Canva gebouwd zodat jij er zelf een tekst en plaatje in kan plakken. Of zodat jouw online marketing expert voor jou kan adverteren in de stijl van je bedrijf.

Op het eerste gezicht een kleine uitgave maar je weet wel dat je uitstraling kloppend is. Je weet ook dat je gelijk professioneler overkomt dan wanneer je zelf iets in elkaar knutselt wat je er ‘wel leuk’ uit vindt zien. Deze templates kan je vervolgens uitbouwen naar een template voor een nieuwsbrief of flyer.

Gun jezelf de tijd

En gun jezelf ook om die tijd te nemen door iemand anders in te schakelen zodat jij je volledig kan focussen op de dingen waar jij goed in bent!

Wil je weten hoe?

Boek een Style Scan en ik neem je graag mee in de mogelijkheden. Wil je meer weten over mijn social media templates? Kijk dan hier voor meer informatie en de mogelijkheid om je templates te bestellen.

Boek de Style Scan