Hoe belangrijk is de juiste kleur in je logo

Hoe belangrijk is de juiste kleur in je logo

Wanneer je een logo laat ontwerpen krijg je altijd de vraag ‘welke kleur zou je graag in je logo willen hebben’. Dit kan een lastig vraagstuk zijn. Maar toch is het een stap in het proces voor het ontwikkelen van je logo en huisstijl. Heb jij je wel eens afgevraagd waarom Coca-Cola rood, Philips blauw en Mc Donalds rood en geel is?

 

De meeste mensen zien kleur. Maar toch ziet niet iedereen dezelfde kleuren. Hoe kan dat? Dat is een ander vakgebied. Maar wat ik je wel kan vertellen is dat een kleur kiezen voor je logo best lastig kan zijn. Wat wil je zeggen, wat wil je uitstralen. Maar ook, wat vind je mooi! Want als jij uiteindelijk de kleur van je logo niet mooi vindt dan zal je deze ook niet met trots aan de wereld willen tonen.

De kleur van je logo heeft een effect op anderen

Kleuren associëren wij met emoties. Het heeft effect op hoe wij informatie verwerken maar ook op ons gedrag. Maar waar begin je? Want naast alle kleuren van de regenboog heb je ook nog warme en koude kleuren. Een warme kleur is bijvoorbeeld rood, oranje of geel. Deze kleuren hebben een opwindend effect op ons gedrag. En dit resulteert in wat wij noemen vrolijkheid. Daarnaast zorgen rood en geel samen voor een stimulerend en krachtige actie (Mc Donalds). Koude kleuren werken weer ontspannend. Je kan dan denken aan blauw en groen.

Maar hoe kies je dan de kleur die bij jou past?

Vaak hoeft het niet zo moeilijk te zijn om een kleur te kiezen. Je kan denken aan het moment dat je de woonkamer ging schilderen. Er moet een kleur gekozen worden en je voelt wat het beste bij jou past. Waarschijnlijk ging je eerst naar de bouwmarkt. Haalde een paar kleurstaaltjes en ging in het daglicht kijken wat het mooiste paste in je huis. Maar het kan ook zijn dat je het gelijk al wist.

Wanneer je geen idee hebt waar je moet beginnen. Kan je jezelf een aantal vragen stellen.

1. Welke kleur past het beste bij mijn bedrijfsidentiteit?
2. Welke kleur vertaald de kernwaardes van mijn bedrijf het beste?

En soms moet je gewoon een kleur kiezen en de ontwerpster vragen of ze ook met andere voorstellen kan komen.

Zo kreeg ik de opdracht om een logo te maken in het rood, want rood was de favoriete kleur van mijn klant. Uiteindelijk heb ik een reeks voorstellen gemaakt waaronder een turquoise achtige blauw werd getoond. En wat denk je? Mijn klant week helemaal af van het rood. Het rood was te hard voor haar doel, haar publiek en het beeld dat zij bij haar eigen bedrijf had.

Wist je dat elke kleur een betekenis heeft?

Zoals ik al schreef wekt elke kleur een emotie bij ons op. Heb je er wel eens bij stilgestaan welke emoties de kleur rood bij je opwekt? Of wat bruin of groen met je doen? Kijk eens om je heen. Wat voel je, wat denk je bij een bepaalde kleur.

Een andere manier om je logo kleur te kiezen is om te naar de kernwaardes van je bedrijf te kijken. Neem deze woorden en zoek ze op in de lijst hieronder en noteer deze kleuren. Neem je lijst en zet ze in volgorde van jouw waardes. Dit mag je ook baseren op je eigen gevoel. Wat spreekt jou aan, is dat rood of is dat de groene kleur?

Ik kan niet kiezen

Logo’s zijn ook vaak opgemaakt uit meerdere kleuren. Vaak wordt grijs als onderliggende kleur gebruikt omdat het een niet veel zeggende kleur is maar juist de andere kleur enorm versterkt. Maar het kan ook zijn dat naast blauw rood hoog op je lijst staat.

Bij het ontwikkelen van de huisstijl komt de tweede kleur vaak naar boven. Dan wordt deze als secundaire kleur toegevoegd aan je huisstijl. Dat betekent dat het niet de hoofdkleur is maar dat het ondersteunend is aan het totaalbeeld. Dus maak je geen zorgen wanneer je een andere kleur ook erg mooi vindt en niet kan kiezen, want er is altijd een mogelijkheid om deze te combineren.

Uiteindelijk heeft elke kleur familie honderdduizenden varianten (tinten, gradaties, mixen) waardoor je niet bij rood gelijk aan knal brandweerwagen rood hoeft te denken. Dit kan ook een warme tint zijn, of richting de bruin/paars waardoor je toch de kracht van rood hebt maar niet gelijk met Coca-Cola wordt geassocieerd.

Vergelijk jouw kernwaardes met de kleuren hier onder en creëer zo jouw kleurenpalet voor je huisstijl.

Rood

Trekt de aandacht en is krachtig
Energie, passie, kracht, romantiek, warmte, snelheid, verlangen, leiderschap

Oranje

Enthousiast, jong en trekt de aandacht
Vrolijkheid, enthousiasme, jeugdigheid, vriendelijk, succes, creativiteit

Geel

Vrolijk en plezier
Licht, zonnig, nieuwsgierig, hoop, zomer, waarschuwing, samenwerking, logica

Roze

Brengt warmte
Liefde, vriendschap, vrouwelijkheid, zoet, vertrouwen, vrede

Groen

Rustgevend en verfrissend
Natuur, groei, welvaart, bezinning, evenwicht, duurzaamheid, puur, genezing

Paars

Luxe, rijkdom en spiritueel
Luxe, elegant, overtuiging, spiritualiteit, mysterie, zelfvertrouwen, wijsheid, ambitie, rijkdom

Blauw

Brengt kalmte, loyaliteit en succes
Welvaart, rust, veiligheid, toewijding, stabiel, betrouwbaar, vriendschap

Zwart

Chique en stijlvol
Stijl, kwaliteit, sterk, elegant, rijkdom, macht, prestige, verdriet

Wit

Rust en zuiverheid
Vrede, spiritualiteit, zuiver, onschuldig, eerlijk, innovatief, heilig, positief

Bruin

Gemak, comfort maar ook stabiliteit
Comfort, eenvoud, intiem, mannelijk, sensueel, krachtig, stabiliteit

Grijs

Intelligentie, praktisch en solide
Een mooie kleur om de kleur ernaast te versterken. Grijs werkt goed naast een andere kleur en niet zo zeer op zichzelf staand.

Tip!

Uiteraard is dit geen makkelijke opgave en is een helpende hand een welkom idee. Boek jouw Style Scan bij me in en ik kijk samen met jou naar je huidige logo (is deze nog van deze tijd). Heb je nog geen logo? En ben je nog in de opstartfase? Ook dan is een Style Scan interessant. En kijken wij tijdens deze sessie naar jouw kernwaardes om vervolgens jouw unieke logo te ontwikkelen.

Boek de Style Scan