Hoe onderscheid jij je van de concurrent

Hoe onderscheid jij je van de concurrent

We kennen het allemaal. We willen een nieuwe bank en gaan naar de meubelzaken op de boulevard. Maar wat maakt het dat je bij de een naar binnen loopt en de ander niet? Bedrijven concurreren altijd met elkaar. Want je hebt niet 1 bakker of 1 schilder in een stad, dus hoe val jij nog op? Dat doe je door je te onderscheiden met niet alleen je product maar ook je uitstraling. Waarom? Omdat bewezen is dat je succesvoller bent (en wordt) wanneer jij je van de concurrent kan onderscheiden.

 

Als ontwerper kijk ik heel anders naar de uitstraling van een bedrijf dan een gemiddeld persoon. Mij valt het gelijk op of er aandacht is besteed aan de huisstijl of dat er maar iets in elkaar geknutseld is om geld te besparen. Ook valt het mij op dat heel veel mensen (of bedrijven) niet goed begrijpen waarom je een huisstijl laat maken. Om je een idee te geven van het belang kan ik een vertaling maken naar onszelf en onze kledingstijl.

Wanneer je bij een klant op bezoek gaat en je draagt een trainingspak, of je hebt je haar niet gedaan dan begrijp jij ook dat die klant wellicht denkt ‘ok, wat moet ik met deze persoon, hij neemt zichzelf al niet eens serieus dus waarom wel mij’. Wanneer je dan wel je haar kamt en nette kleding aan hebt (en nee dit hoeft niet gelijk een duur merk pak te zijn) dan zie je gelijk al een shift in de houding van je gesprekspartner. Dit werkt precies hetzelfde voor je bedrijf. Wanneer jij geen aandacht besteed aan het uiterlijk van je bedrijf dan kan je ook niet verwachten dat je serieus genomen wordt door je potentiële klant.

Nou zijn er gelukkig veel ondernemers die wel begrijpen dat een goede uitstraling belangrijk is en die slaan een ontwerper in de armen om daarbij te helpen. Ook hier geldt weer dat een dure ontwerper niet tegelijk betekent dat het goed is. Ga daarom op zoek naar iemand die qua stijl past bij jou als persoon, maar vertrouw ook op je gevoel. Want je wilt wel dat iemand jouw bedrijf net zo serieus neemt als jijzelf.

Wanneer je een huisstijl gaat laten ontwikkelen zijn er een aantal elementen die je niet moet vergeten. Zodra je je bedrijfsnaam hebt bedacht (en ingeschreven bij de KvK) dan gaan we pas beginnen met het ontwikkelen van een logo. Dit is je beeldmerk. Je visitekaartje. Je herkenning. Het hangertje waar je alles aan hangt… Zodra deze er is kan je dit laten door ontwikkelen in de middelen die je nodig hebt. Voor elk bedrijf is dat immers anders. Waar de een baat heeft bij een website met een hele shop of bestel functie is voor een ander een flyer en visitekaartje voldoende. De een laat zijn bestelbus bestickeren, de ander kiest voor een logo op het bedrijfspand. Dat is voor iedereen anders maar de basis zal altijd het logo zijn.

Maar hoe onderscheid jij je van je concurrentie?

Want dat is waarom hier bent. Om daar achter te komen heb ik vier vragen voor je.

1. Wat maakt jou anders dan je buurman (m.a.w. de concurrent)

Wat doe jij anders? Ben je gefocust op duurzaamheid of om de snelle service die je biedt? Kijk naar andere aanbieders om te zien wat zij doen. Zit er iets niet tussen dat jij wel aanbiedt waardoor jij eruit springt? Verkoop jij een handgemaakte zeep zonder plastic verpakking bijvoorbeeld.

2. Hoe zien anderen jouw merk

Een manier om erachter te komen waarom je klanten zo blij met je zijn is om ze het te vragen. Wanneer je niet goed weet wat jouw toegevoegde waarde (USP) is, dan is het juist van belang om hierachter te komen. Vraag je vrienden, familie, zakenpartners en trouwe klanten waarom zij voor jou kiezen. Het zal je nog verbazen wat voor antwoorden je ontvangt. Zo kreeg ik te horen ‘alles wat jij maakt klopt!’. Prachtig compliment.

3. Welke ‘probleem’ van je klant neem je weg

Het is altijd lastig om te achterhalen wat een pijnpunt is bij je klant zodat je erop kan inspringen. Ik blijf deze voor mijzelf ook altijd lastig vinden. Maar de makkelijkste manier om hier achter te komen is door de vragen die je ontvangt van klanten te noteren. Waar lopen ze tegen aan, wat hebben ze nodig. En hoe kan jij daar in faciliteren.

4. Waar sta jij om bekend

Iedere ondernemer heeft een USP waar zij om bekend staan. Bij mij is naast het regelen van A tot Z (volledig uit handen nemen van een project) mijn ontwerp stijl. Mijn vader zegt altijd ‘Ik kan zien dat jij het gemaakt hebt,’ en dat klopt, ik ben mijn stijl ook gaan herkennen in mijn werk. En zo heb je een fotograaf die enorm goed is in product fotografie maar geen portret kan schieten. En dat is nou net de expertise waarom iemand bij jou komt.

Maar dan…

Wanneer je deze punten hebt uitgewerkt heb je een mooi beeld in wat jou anders maakt dan je concurrent en kan je ontwerpster vervolgens beginnen aan je huisstijl.

Hoe je dat doet?

Lees je in het blog dat je alles vertelt over het opstarten van je bedrijf op gebied van huisstijl. Hoe Kick Start je de uitstraling van je bedrijf.

En denk je nog steeds help!

Boek dan een Style Scan en dan neem ik je mee in alle mogelijkheden en kijken we samen naar wat jou onderscheidt van je concurrent.

Boek de Style Scan