Naam Klant

Expressso Fashion (FNG Group)

Contract

Loondienst - vooraf begonnen als Freelancer

Skills

Design | Projectmanagement

Over dit project

Expresso Fashion is een prachtig modemerk gericht op vrouwen rond de dertig. Een jong en dynamisch merk met standaard 8 collecties per jaar met nog een tal van tussen collecties. Elke collectie krijgt zijn eigen reeks online banners, e-mail nieuwsbrieven en winkelmaterialen. Deze dienen allemaal voor de lancering van iedere collectie gereed te zijn. Het visual merchandise team gaat aan de slag in de winkels, de onlinemarketeers plannen alle banners in en klanten ontvangen wekelijks een serie e-mail nieuwsbrieven.

 

Hoe houd je je doelgroep alert en in de actie modus?

De makkelijkste manier om je doelgroep te bereiken is via e-mailmarketing. Waarbij klanten zich opgeven voor de mailinglijst en wekelijks een mail ontvangen. De perfecte manier om je huidige collectie te promoten. Of om er een actie aan te koppelen. Clickbare content om de bezoeker naar je website te krijgen. Acties als korting, nieuwe items in de huidige collectie maar ook de SALE-items die met een mooie korting nu gekocht kunnen worden.

 

Maar soms bedenk je iets wat niet handig is om te versturen. Wat doe je dan?

Omdat we in Nederland ook afhankelijk zijn van het weer, komt het voor dat je een jurkjes mail klaar hebt staan en het de komende week gaat regenen of koud is. Wat doe je dan? Je selecteert artikelen die deze nieuwe weersverwachting ondersteunen (bijvoorbeeld een trui en een broek) en ontwerpt een nieuwe nieuwsbrief die uitgestuurd kan worden. De jurkjes mail gaat op de plank voor wanneer de zon weer gaat schijnen. Op deze manier ben je flexibel en kan je snel inspringen op situaties die je vooraf niet hebt kunnen zien of in de hand hebt.

 

Hoe ga je te werk?

Omdat campagnes qua formaten niet afwijken van elkaar is het handig om met templates te werken. Zowel voor online banners als voor e-mail nieuwsbrieven. Zodra het beeld voor de campagne is bepaald (denk aan collectie naam en hoofdbeeld) zet je deze elementen in de templates. Op deze manier kan je snel alle gewenste banners opmaken. Je hoeft er dan alleen voor te zorgen dat alles goed leesbaar blijft (denk aan responsive op mobiel), dat alles perfect op elkaar lijkt zodat wanneer je alles naast elkaar legt het ook allemaal bij elkaar past. En vervolgens bewaar je alles op de juiste grootte zodat het geüpload kan worden naar de verschillende platformen. Het drukwerk gaat naar de drukker en moet dus voldoen aan de eisen van print. De verschillende afdelingen staan klaar om op dezelfde datum te lanceren.

 

Welke blend is hier gebruikt?

Retail campagnes vallen onder de In the Mix blend. Waar krachtige doorvertaling plaatsvindt naar alle externe communicatiemiddelen zowel online als offline. Deze opdracht kreeg ik via de Chill Out blend waarbij ik als freelancer ingeroepen werd en vervolgens een mooi contract aangeboden kreeg voor een termijn van 9 maanden.