fbpx
 

DG Cards

Naam Klant

DG Cards

Skills

Design | Projectmanagement

Over dit project

Toen ik in 2005 moeder werd en een geboortekaartje moest ontwerpen voor mijn eigen zoon, had ik geen idee dat dit een wereld op zichzelf was. Ik verdiepte mij in de wereld van baby’s en ontdekte een booming businessmodel. In 2007 begon ik met het ontwerpen van mijn eigen collecties. Bouwde een website en begon met de verkoop van mijn eigen collecties onder de naam DesignerGeboortekaartjes.nl.

 

Binnen een korte tijd had ik 6 verschillende collecties ontwikkeld met ruim 100 kaarten per collectie. De klant kon alle kanten op met het ontwerp. Wil je een ander lettertype, of de kleur aanpassen? Je eigen foto toevoegen, of die van de pasgeboren baby? Geen probleem. Voorbeelden van de verschillende papiersoorten en een kleurenstaal stuurde ik op aanvraag toe. Of ontving de klant in mijn winkel aan de Abraham Kuyperlaan te Rotterdam. Mijn toegevoegde waarde zat in de mogelijkheid om elk kaartje aan te passen naar de wensen van de klant.

 

Maak je ook andere kaarten naast de geboortekaart?

Door het grote succes van de geboortekaartjes kreeg ik al snel de vraag ‘Maak je ook trouwkaarten?’, uiteraard. Ik ontwikkelde nog eens 5 collecties, zette deze op de site en ook nu weer waren alle kaarten aan te passen naar de wensen van het stel.

 

Je krijgt zoveel liefde en waardering van de klant

In 5 jaar heb ik ruim 1000 kaarten mogen maken voor baby’s, stellen en helaas ook voor het trieste nieuws van een overlijden. Heel pijnlijk en tegelijk ontzettend mooi was een moment toen ik 8 maanden na het leveren van het geboortekaartje gebeld werd of ik het overlijdenskaartje wilde maken voor ditzelfde mooie meisje. Heel emotioneel en enorm dankbaar dat zij mij vroegen hieraan bij te dragen. In ontwierp een kaart geheel in stijl als haar geboortekaartje. Niet veel later kwam haar broertje ter wereld voor wie ik weer een prachtig ontwerp mocht maken. Dat zijn momenten dat ik dankbaar ben dat ik zo dicht bij de familie mocht komen. In prachtige en verdrietige tijden. Een herinnering die ik niet snel zal vergeten.

 

Een ander favoriet moment van mij is de keer dat ik 4 kinderen binnen 1 gezin heb mogen verwelkomen met een ontwerp. Om vervolgens ook nog de trouwkaart van de ouders te mogen maken. Op een dag, nadat ik al gestopt was met mijn collecties, ging de telefoon: ‘Je gaat me niet vertellen dat ons vijfde kind een kaart van iemand anders moet krijgen toch?’ Natuurlijk niet! En het 6e kaartje van dit gezin werd aan mijn collectie toegevoegd. Alle kaarten hebben dezelfde stijl. Dit geeft het gezin een serie kaarten die voor ieder kind uniek is en tegelijkertijd één geheel vormt.

 

Na 5 enorm waardevolle jaren vol prachtige momenten besloot ik om te stoppen met de collecties. Na ruim 1000 kaarten die ik voor voornamelijk Nederlanders in binnen- en buitenland heb mogen ontwerpen was het tijd om te stoppen. Helaas vergt het enorm veel tijd van mij en mijn bedrijf dat je altijd bereikbaar moet zijn. Gelukkig weten mensen mij nog steeds te vinden en kan ik voor hen nog altijd een gepersonaliseerde kaart ontwerpen.

 

Naast de collecties had je dus ook een huisstijl nodig

Ja dat klopt. Onder de handelsnaam DG Cards produceerde ik de geboortekaartjes. Omdat DG Cards een dochteronderneming van Emdesign was vond ik het belangrijk om een eigen identiteit te creëren. Dit begon met een logo en vervolgens ontwikkelde ik huisstijl elementen als briefpapier, enveloppen en een visitekaartje. Ook bouwde ik mijn eigen site in HTML, adverteerde ik in baby tijdschriften en bij verloskundige praktijken in Nederland. Maar de meeste bestellingen kwamen binnen via mond-op-mondreclame. Al was mijn Google score ook enorm waardevol omdat ik boven in de lijst vermeld stond wanneer je zocht op geboortekaartje.

 

Welke blend is hier gebruikt?

De KickStart blend waarbij er naast de logo ontwikkeling ook een huisstijl en website zijn ontworpen. Vervolgens is In the Mix blend gebruikt voor de advertentiecampagnes in nationale tijdschriften. Optimise blend zorgde voor meer online zichtbaarheid d.m.v. Adwords campagne en online banners.

 

Welke blend zou hier ook goed van pas komen?

Optimise blend blijft voor langere tijd actief om de online zichtbaarheid te vergroten als ook het inzetten van andere kanalen als social media en nieuwsbrieven.