Wat eten we vandaag!

Naam klant

CuliCafé de Ontmoeting

Skills

Design | Projectmanagement | Bemiddeling | Advies

Over dit project

Wanneer je een restaurant bezoekt wil je graag weten wat er op het menu staat. Maar een menukaart heb je niet zomaar in elkaar gezet. Dat viel best tegen moet ik zeggen. Want de teksten moeten wel passen. De volgorde moet kloppen zonder gelijk gaten in je ontwerp te hebben. En hoe ga je de prijzen opschrijven. Er is zoveel mogelijk en toch paste heel veel niet qua teksten en vormgeving. Googelen, afkijken bij andere restaurants hoe zij dat doen en dan eindelijk had ik een opzet die werkte.

 

Vertel eens, hoe begin je aan een menukaart?

Het menu was samengesteld door de kok en het personeel. Alle prijzen waren afgetikt en het Excel bestand belande in mijn mailbox. Na een opzet te hebben bedacht zette ik de tekst in het ontwerp. Schuiven, volgordes omgooien zonder verlies van de logica en uiteindelijk was het af. Het bestand kon naar de drukker.

Vóór de officiële opening van het CuliCafé de Ontmoeting was er een proefsessie voor iedereen die geholpen had bij de realisatie van het bedrijf. We mochten allemaal komen eten en het menu ervaren. Naast feedback geven aan de kok en het personeel werd ook de menukaart onder de loep genomen door iedereen. En dit was heel fijn! Want je wilt toch weten of alles duidelijk, logisch en vooral overzichtelijk is.

 

Versie 1.0 is er…

Voor de proefsessie en opening van het restaurant was er eerst een losse menu- en drankenkaart gemaakt. Deze werden naast elkaar op tafel gezet en werkte in eerste instantie goed, alleen zag je naar een paar weken dat er 3 dranken- en 1 menukaart op tafel lagen.

Bij het aanpassen van het menu zagen wij het moment om de huidige menukaart aan te passen naar een drieluik. Alles in 1 kaart maakte het niet alleen handiger voor het personeel maar ook voor de klant. De drieluik zorgt er voor dat je zonder losse blaadjes kan werken. Maar ook dat er 1 compleet menu op tafel ligt.

 

Heb je ook specials?

Ja die hebben we. Want naast de menu- en drankenkaart is er ook een losse kaart ontwikkeld voor de specials. Dit zijn maaltijden die je een dag van tevoren kan bestellen, waarna ze de volgende dag na 12 uur klaar staan om genuttigd te worden. Het concept werd ontwikkeld voor de ouderen die in hetzelfde complex als het CuliCafé de Ontmoeting wonen zodat zij een gezonde maaltijd kunnen nuttigen zonder te hoeven koken. Om ervoor te zorgen dat deze kaart duidelijk anders oogt dan de menukaart is ere voor gekozen om hem juist rood te maken met witte tekst i.p.v. anders om. Op die manier raak je niet snel in de war en valt hij ook gelijk op wanneer je aan tafel schuift.