7 tips voor een professionele brochure

7 tips voor een professionele brochure

Brochures, ook wel flyers, folders of magazines genoemd, zijn een prachtig middel voor het promoten van je dienst of product. Ze komen in vele maten en soorten en zijn te onderscheiden van elkaar door de aantal pagina’s en afwerking. Een flyer is een ongevouwen vel papier dat aan beide kanten is bedrukt. Folders zijn gevouwen flyers en een brochure heeft meerdere pagina’s en lijkt op een magazine. Een magazine (of tijdschrift) is een brochure alleen met artikelen waarbij een brochure gebruikt wordt voor het informeren. Welke naam je ook kiest, de essentie is dat ze allemaal dezelfde functie hebben. Je doelgroep informeren over jouw bedrijf.

 

Een brochure wordt op verschillende manieren ingezet. Denk aan evenementen, campagnes, producten of diensten tonen, of simpelweg informatie over het bedrijf zelf. Naast het aantal pagina’s komt een brochure ook nog eens in verschillende vormen en maten. De meest gangbare formaat is A4 maar de kleinere variant A5 vind je ook vaak terug. Ze komen liggend of staand, gevouwen of ongevouwen, met een nietje of gebonden met lijn of garen. Daarnaast kan je ook een folder ook nog eens op verschillende manieren vouwen waardoor het weer een andere uiting geeft. Zo zie je ze als wikkel of zigzag gevouwen, of als een groot posterformaat gevouwen tot het formaat van een visitekaartje, ga zo maar door. De keuzes zijn eindeloos en per doel afhankelijk.

De essentie zit dus in de inhoud

Een effectieve brochure geeft op een duidelijke manier, in het kort, aan wat jouw bedrijf inhoudt en wat jouw bedrijf dus voor de lezer kan betekenen. Een goede brochure is essentieel voor het aantrekken van klanten. Ziet jouw brochure er onprofessioneel uit, door bijvoorbeeld grammaticale fouten of slechte fotografie, dan zal het effect averechts werken en schrikt het de klant af. Met als gevolg dat zij hun aankoop bij de concurrent halen.

Heb ik wel een brochure nodig? Vraag je jezelf af…

Er was een moment waarbij de digitale wereld de offlinewereld aan het wegduwen was. Ik als grote offline (drukwerk) liefhebber dacht ‘Nee!!!!’ Drukwerk is namelijk niet echt meetbaar zoals de online uitgingen die je voorbij ziet komen, maar toch maakt het een comeback! Gelukkig…

Want ondanks dat er wordt gedacht dat brochures overbodig of nutteloos zijn, omdat alles toch digitaal te vinden is, is in werkelijkheid juist het tegenovergestelde aan de hand. Stel je voor… Je staat op een beurs en je ontmoet mensen uit je doelgroep. Wat gebeurt er wanneer zij de beurs verlaten? Een professionele brochure zorgt ervoor dat de persoon met wie je in gesprek was jouw bedrijf zal onthouden. In de brochure vinden zij de informatie waar ze naar op zoek waren, worden ze aan jullie gesprek herinnert en kan het verschil maken met wel of geen klant worden. Het is dus een mooi naslagwerk.

Waar moet je aan denken bij het ontwerpen van een brochure?

Een brochure biedt de klant informatie. Het straalt betrouwbaarheid uit, vergroot de doelgroep, en zet de consument aan tot actie. Mijn advies is om een professional in te huren die jou daarbij kan helpen. Vanuit het bedrijf zal jij de informatie leveren en je designer maakt er vervolgens een geweldig ontwerp van.

Om je te helpen bij het ontwikkelen van je brochure heb ik 7 tips die je houvast geven:

1. Wat is het doel van de brochure?

Om je brochure zo effectief mogelijk te maken, is het belangrijk dat je weet wat het doel van je brochure is. Is het informeren? Een product of dienst aan de man brengen? Of promoot je bijvoorbeeld een event?

Verzamel zoveel mogelijk informatie over het doel van je brochure. Van teksten tot beeldmateriaal. En onthoud goed dat het een communicatiemiddel is. Alles wat in je brochure komt is directe communicatie met jouw klanten.

2. Wie is je doelgroep?

Omdat de brochure een communicatiemiddel is, is het belangrijk om je doelgroep te kennen. Zo kun je inspelen op hun interesses. Denk bijvoorbeeld aan een brochure voor mensen die gek zijn op alles over koken. Voor hen zal je een ontwerp willen maken met prachtige foto’s van gerechten of de producten die je verkoopt. Hoe preciezer jij de interesses van je doelgroep weet, hoe beter. Je kan dan gerichter informeren.

Wanneer je nog geen goed beeld hebt van de interesses van je doelgroep, neem dan de tijd om dit te onderzoeken. Praat met verschillende mensen uit je doelgroep om een duidelijk beeld te krijgen.

3. Wat is je boodschap?

Het is belangrijk dat je een duidelijke boodschap hebt. Probeer niet alle successen en behaalde doelen van je bedrijf in de brochure te zetten. Zet ook niet alle informatie van je producten of diensten er in. Te veel informatie zal de klant alleen maar in de war brengen. Probeer juist te focussen op dat wat de aandacht zal trekken van de klant.

4. Vermijd lange en lastige woorden – ook wel vakjargon

Door het gebruik van lastige en lange woorden zal je klant sneller afhaken. Schrijf in begrijpelijke taal, vermijd het gebruik van jargon of leg deze uit in je tekst. Vervang wollige woorden voor duidelijke taal en schrijf pakkende teksten. Durf het brave los te laten en wees iets meer uitdagend in je teksten zodat je ook opvalt bij de lezer. Schrijf wel in de stijl van je doelgroep. En vergeet niet dat het beter is om korte simpele woorden te gebruiken. Je klant zal je beter begrijpen en je komt geloofwaardig over.

5. Hoe krijg je de klant over de streep?

Een van de dingen die in een brochure moet zitten is een call-to-action. Dat wil zeggen, iets wat de lezer motiveert om contact met je op te nemen of om naar je website te gaan. Je kan een prachtige brochure hebben met veel informatie, maar zonder een call-to-action gaat het zijn doel voorbij.

Maak het dus voor de lezer makkelijk om contact met je op te nemen. Zorg dat de naam, website en contactgegevens zoals een telefoonnummer of emailadres in de brochure te vinden zijn. Heeft jouw bedrijf sociale media zoals Facebook of Instagram? Dan is het handig om die ook toe te voegen. Eventueel kan je als toevoeging nog een QR-code toevoegen. Wanneer mensen die scannen komen ze bijvoorbeeld op je website uit.

6. Mooi papiertje

Wanneer je de brochure laat drukken is de papier keuze van belang. Afhankelijk van je doel kan dit een grote impact hebben op hoe je doelgroep de brochure ontvangt. Een snelle actie flyer kan gemakkelijk op wat dunner er goedkoper papier. Denk aan de huis-aan-huis bladen, deze zijn altijd op wat goedkoper papier gedrukt. Maar verkoop jij een luxe product dan zal dun fatsig papier er voor zorgen dat je klant naar de concurrent gaat. Kijk goed naar het doel van de brochure, is het een weggever, actie of bewaarexemplaar en stem daar je papier keuze op af. Je designer kan je hier goed over adviseren.

7. Heb je ook mooie foto’s?

Een brochure zonder afbeelding(en) is niet heel aantrekkelijk voor een lezer. Dit zal erg saai overkomen. Mensen houden van een foto bij een tekst. Dit kan de tekst verduidelijken of versterken. Kies daarom afbeeldingen die relevant zijn, dus productfoto’s of bedrijfsfoto’s die een mooi beeld geven wat je doet en wie je bent.

Het beste is om foto’s te laten maken. Je bent niet alleen uniek in je fotografie maar je hebt ook niet het risico dat dezelfde foto gebruikt wordt door je concurrent. Kies je er toch voor om stockbeelden te gebruiken dan heb je verschillende websites waar je goedkoop beelden kan aanschaffen.

Benieuwd wat een brochure voor jouw bedrijf kan betekenen?

Boek de Style Scan, dan kijken we samen welke toepassingen het meest geschikt is voor de uitstraling van jouw bedrijf.

Boek de Style Scan