Rebranding Corporate ID Boon Edam

Naam Klant

Royal Boon Edam International BV

Contract

Loondienst

Skills

Design | Projectmanagement | Bemiddeling

Over dit project

Royal Boon Edam International BV onderging een gehele rebranding. Maar wat houdt een rebranding in? Het is je corporate identity, ofwel je huisstijl, die een gehele make-over krijgt. Het logo als de overige marketingmaterialen die nodig zijn om je bedrijf te promoten onder handen genomen.

 

Je kan denken aan je website, brochures, advertenties, maar ook de auto’s die op de weg rijden en bij je klanten komen. Van je visitekaartje tot je online banners. Alles komt aan de orde. En het was mijn verantwoordelijkheid om het offline traject wereldwijd te begeleiden.

 

Wat houdt een rebranding allemaal in?

Je begint met de basiselementen en de richtlijnen omtrent het gebruik van de nieuwe huisstijl. Na deze aangeleverd te krijgen van een extern ontwerpbureau begon ik met de implementatie. Al snel merkte ik dat de nieuwe huisstijl elementen niet helemaal geschikt waren voor de verschillende materialen die ik moest ontwerpen. En paste ik deze aan waar nodig. Met de basiselementen gereed kon ik beginnen aan de ontwikkeling van alle benodigde marketingmaterialen.

 

Een van de strategie doelstellingen was om kosten te besparen door het gebruik van preferred suppliers. Voor het drukwerk vond ik een partij in Nederland (HuigHaverlag). Al snel bleek dat China andere eisen had ten opzichte van Europa en dat Amerika, met hun afwijkende formaten, het proces niet bevorderde. Het gevolg was om op elk continent een preferred supplier te selecteren. De enige eis die ik had was dat de kleur en uitstraling van het drukwerk gelijk bleef. Door het controleren van producties bleek al snel dat alle partijen op een lijn lagen.

 

Nadat alle marketingmaterialen ontwikkeld waren was het tijd voor de brand management portal. Een online portal voor brochures, advertenties, flyers, visitekaartjes en overige materialen. De Indesign bestanden werden omgezet naar templates die vervolgens aangepast konden worden door de marketing coördinatoren.

 

Maar daar bleef het niet bij.

Naast de marketingmaterialen waren er wereldwijd nog meer templates en materialen die een facelift nodig hadden. Als ook de computersystemen aan de nieuwe huisstijl regels moesten voldoen.

 

Onder een rebranding verstaan we meer dan alleen marketingmaterialen. De panden kregen een nieuw logo op de gevel. Daarnaast kregen de verschillende panden nieuwe bewegwijzeringsborden. En werd het wereldwijde wagenpark met ruim 150 auto’s, busjes, wagens en vrachtwagens voorzien van nieuwe belettering. Binnen een tijdsbestek van 6 maanden waren alle wagens voorzien van een nieuwe bestickering. De grijze auto’s werden wit, de witte auto’s werden omgestickerd, en de vrachtwagens werden voorzien van nieuwe zeilen.

 

Boon Edam is wereldwijd gevestigd in 20 landen. Met 22 dochterondernemingen betekende dit dat alle (marketing)materialen geproduceerd moest worden in, niet alleen 22 versies, maar ook nog eens in 10 talen. Los van de wensen die voor elke vestiging uniek waren. Dan praat je opeens over ruim 1000 brochures die ik moest ontwerpen en dan de vele templates waar ik allang de tel van ben kwijtgeraakt.

 

Trots op de nieuwe uitstraling!

Na een jaar van keihard werken kon ik eindelijk genieten van alles wat gemaakt was. Dagelijks zie ik ‘mijn’ auto’s rijden op de weg en brengt de vrachtwagen een grote glimlach op mijn gezicht wanneer ik hem zie rijden. Een prachtig mooi project waar ik niet alleen enorm trots op ben maar wat ook ontzettend gaaf en inspirerend was om te doen. De droom van iedere ontwerper en ik doe het graag nog een keertje over.