5 tips voor een designer uitstraling in je posts

5 tips voor een designer uitstraling in je posts designer

Als designer is het af en toe pijnlijk te zien hoe bedrijven zichzelf positioneren online. Ook bedrijven waarbij een hele mooie huisstijl is ontwikkeld en er dan voor kiezen om het zelf te doen i.p.v. de expert in te huren.

 

Doordat ondernemers het zelf willen doen krijg je content wat eigenlijk averechts werkt. Want er zijn een aantal dingen die hobbyisten doen waarvan een designer zegt ‘oh nee!’. Om je te helpen heb ik de 5 meest voorkomende fouten op een rij gezet en ga ik je uitleggen hoe je dat beter kan doen. En vergeet niet de belangrijkste regel ‘zorg voor consistentie!’ Dan creëer je herkenbaarheid en straal je professionaliteit uit.

1. Let op je lettertypes

Waar veel hobbyisten de fout in gaan is dat zij een lettertype kiezen die zij (op dat moment) mooi vinden i.p.v. dat ze kijken naar de uitstraling van het bedrijf. Dit resulteert in variërende posts omdat er geen strakke lijn wordt gevolgd. Of, ze gebruiken wel de juiste huisstijl lettertypes alleen niet op de juiste manier waardoor teksten onleesbaar en rommelig overkomen.

Een huisstijl heeft nooit meer dan 2 lettertypes. In ieder geval, dat zou het geval moeten zijn. Wel kan het zijn dat er 1 lettertype in verschillende diktes gebruikt wordt. Maar ook daar zullen regels aan verbonden zijn binnen je huisstijl.

Heb je een lettertype binnen je huisstijl die online niet te gebruiken is? Zoek er dan een die er het meest op lijkt. Degene die je huisstijl heeft ontworpen zal dit waarschijnlijk al voor je gedaan hebben zodat je online en offline hetzelfde blijft uitstralen. Kijk in je huisstijl handboek welke dit zou moeten zijn.

Conclusie: Wanneer je niet je huisstijl lettertype kiest of de lettertypes verkeerd gebruikt, zal je uitstraling altijd afwijken van je bedrijf.

Tip! Gebruik altijd de lettertypes uit je huisstijl en voeg er nooit een ander aan toe. Volg de richtlijnen van je designer over het gebruik van deze lettertypes. Zijn deze er niet? Neem dan contact op met je designer.

2. Moeilijk leesbare teksten

Teksten is niet iedereens forté maar waar je wel op moet letten is dat je teksten leesbaar zijn en blijven. Voor de klant is het essentieel dat alles duidelijk is. Hoe vaak ik een screenshot moet maken om het vervolgens op te blazen zodat ik het kan lezen is echt niet grappig. Als ik het überhaupt dan kan lezen, want een tekst in kleine letters op een drukke achtergrond begin ik al niet eens aan. Ik haak dan af en ga op zoek naar een bedrijf dat mij wel de informatie op een duidelijke manier aanbiedt. Waar je ook op moet letten is dat de teksten niet te dicht bij de rand staan. Dit zorgt er voor dat het slecht leesbaar is en je hebt het risico dat stukken tekst van je scherm afvallen. Zorg dus altijd dat er minimaal 3 mm van de rand gewerkt wordt.

Conclusie: Zorg er voor dat je tekst leesbaar is, ook op een klein scherm. En al helemaal wanneer je het over een foto plaatst. Mensen zijn tegenwoordig heel erg makkelijk. Wanneer zij moeite moeten doen om jouw tekst te ontcijferen haken ze af. Verhoog je contrast, vergroot je tekst en selecteer een neutrale achtergrond.

Tip! De makkelijkste manier om dit voorkomen is door een makkelijk leesbaar lettertype te gebruiken, dus geen mooie dunne sierletter. Kort en krachtige teksten zodat je deze groot kan plaatsen. En een neutrale achtergrond te gebruiken. Je doel is dat de lezer geen extra handelingen hoeft uit te voeren om je tekst te lezen.

3. Let op de kleuren die je gebruikt

Kleuren zijn een groot onderdeel van de aantrekkingskracht van een post. De gebruikte kleurencombinatie kan mensen aantrekken of juist afschrikken. Daarom is het belangrijk om hier de tijd voor te nemen tijdens het ontwerpen van je posts.

Veel bedrijven hebben een huisstijl handboek dat je precies vertelt welke kleurcodes je nodig hebt om binnen je huisstijl te gebruiken. Dit zijn de primaire kleuren en deze komen vooral in je logo terug.

Naast primaire kleuren heb je ook secundaire kleuren om binnen je huisstijl te gebruiken. Maar het kan ook voorkomen dat de designer een opzet ontwerpt waarbij je een kleur kan prikken uit de foto. Dit is per bedrijf verschillend en wanneer je het niet zeker weet vraag het je designer. Bij het selecteren van je kleur is het belangrijk om goed naar de boodschap van je bericht te kijken. Wat wil je overbrengen en wat past binnen je huisstijl. Maar kijk ook naar de leesbaarheid van de kleur die je kiest. Je kan dan mooi licht blauw kiezen maar op een lichte achtergrond valt dat weg. Let dus ook hier weer goed op de leesbaarheid.

Conclusie: Blijf binnen de kleuren van je huisstijl of overleg met je designer wat je het beste kan doen. En kijk goed naar de leesbaarheid (contrast).

Tip! Ben je er niet zeker van welke kleuren je voor een post kan gebruiken? Lees de huisstijl handboek. Wanneer daar geen specifieke kleurenpalette wordt weergegeven kun je een kleur prikken vanuit de afbeelding die je wilt gebruiken. Zorg er wel voor dat je een kleur kiest die eruit springt. Zo val je op!

4. Slechte spatiëring

We weten allemaal hoe vervelend het is wanneer je op elkaars lip in een menigte staat. Niemand wordt daar gelukkig van, want iedereen heeft zijn eigen ruimte nodig. Dit principe geldt ook voor afbeeldingen en teksten. Geef ze lucht! Wanneer ze te dicht op elkaar staan krijg je een rommelige uitstraling.

Conclusie: Zorg voor ‘lucht’ tussen de elementen zodat ze allemaal goed tot hun eigen recht komen binnen je ontwerp.

Tip! Laat bijvoorbeeld 5 mm ruimte tussen de verschillende elementen zodat ze niet op elkaar gepropt staan.

5. Uitlijnen van je objecten

Onder het mom van ‘lucht tussen alle elementen’ past het uitlijnen van elementen zeer goed. Je ziet vaak genoeg teksten en foto’s niet goed onder elkaar staan. Of twee afbeeldingen niet op gelijke hoogte staan. Wanneer twee afbeeldingen naast elkaar staan, maar de een toch net iets hoger dan de ander ziet dit er rommelig uit. Ook kan het irritatie opwekken waardoor de bezoeker je niet professioneel acht en dus afhaakt.

Tegenwoordig zorgen tools als Canva er heel makkelijk voor dat alles op de juiste plek staat door elementen zowel verticaal, horizontaal, links en rechts uit te lijnen. Maak het nog makkelijker door een ‘grid’ in je ontwerp te plaatsen.

Tip! Laat templates ontwikkelen in je huisstijl. Dan staan alle elementen recht uitgelijnd met voldoende ‘lucht’. Jij hoeft je dan alleen nog te focussen op de boodschap en de tekst en foto te plaatsen.

Hoppa! Nu jij…

Hopelijk hebben deze 5 tips je meer inzicht gegeven in het ontwerpen van een goede post. Natuurlijk komt er veel meer bij kijken dan deze 5 tips maar dit zal je zeker op weg helpen. En wanneer je denkt ‘ja maar, pff hoe dan’ dan raad ik je aan om social media templates te laten maken in je huisstijl.

Toch hulp nodig?

Kijk onder Social Packs voor meer informatie of boek de Style Scan. Tijdens de Style Scan kijken we naar alle mogelijkheden en kiezen we wat het beste bij jou en jouw bedrijf past.

Boek de Style Scan