Heb je tegenwoordig nog wel een PMS kleur nodig in je kleurenpalet?

Heb je tegenwoordig nog wel een PMS kleur nodig in je kleurenpalet?

Bij het ontwerpen van een logo, en vervolgens een huisstijl, selecteer ik altijd kleuren die op zowel het scherm als papier hetzelfde ogen. Want er is niks vervelender dan een knal groen te kiezen wat vervolgens als donkergroen uit de printer rolt. Vooral blauw en groen zorgen voor veel problemen bij de vertaling van het scherm naar papier. Om dit te voorkomen gebruik ik een PMS waaier waarbij de PMS waarde vertaald is naar CMYK (wat je dus voor drukwerk gebruikt). Maar je hebt dan ook gelijk de codes voor RGB en HTML, zodat je op alle vlakken dezelfde kleur oogt.

 

Een mooi voorbeeld was toen ik bij Boon Edam ging werken en ik als taak had de nieuwe huisstijl wereldwijd uit te rollen. Ik kwam er al snel achter dat er 2 kleuren groen door het pand raasden. De officiële huisstijl kleur en de kleur die uit de printer rolde. Maar voor ik zomaar de kleur kon aanpassen moest ik wel eerst goed onderzoek doen. Ik ging met twee voorbeelden het pand door, vroeg de mensen welke kleur zij dachten de juiste was. En al snel werd duidelijk dat iedereen de geprinte kleur koos. Waarom? Omdat de huisstijl kleur een fluor groen was wat totaal niet geprint kan worden. De donkere variant lag dus bij iedereen op het bureau. Dat was voor mij reden genoeg om de kleur van het bedrijf aan te passen. En weet je wat nog het mooiste was? Niemand had het door.

Ook al is het tegenwoordig niet meer zo heel belangrijk om PMS kleuren te hebben, omdat alles in full colour gedrukt wordt, vind ik het toch nog belangrijk om deze waaier er bij te pakken bij het kiezen van kleuren. Omdat we verschillende kleursystemen hebben (lees hier het artikel over de verschillende kleursystemen), vind ik het erg belangrijk dat kleuren op een scherm hetzelfde ogen als op drukwerk.

Waar begin je dan?

Een huisstijl ontwerp begint altijd bij het logo. Dit is dus het juiste moment om goed naar de kleuren te kijken. Ook al begin je met een logo en misschien een website, toch is het belangrijk om gelijk al verder te kijken. Juist omdat je op een later moment wellicht een flyer wilt laten maken of een beursstand, of zelfs de belettering van je auto. En omdat het achteraf altijd lastiger is een kleur te prikken op een bestaande kleur, met het risico dat je geen goede vertaling kan maken en dus eigenlijk opnieuw mag beginnen, pak ik dit al vanaf het begin op.

Bij oplevering van het logo en de huisstijl lever ik een huisstijlhandboek waar dit allemaal in verwerkt staat. Op die manier kan jij nooit meer de verkeerde kleur kiezen. Van PMS tot Ral tot html vind je er in terug.

Wat als ik al een kleur heb en nu denk ‘oh dat ziet er op het scherm heel anders uit’

Uiteraard kan het zo zijn dat je al een logo en huisstijl hebt waar dus je kleur al is bepaald. In de meeste gevallen zal het dus voorkomen dat je een PMS waarde hebt ontvangen. Dan is het zoeken van de andere waardes niet zo moeilijk. Het lastige is wanneer je er achter komt dat jouw huisstijl kleur dus niet goed vertaalt naar een ander medium. Wat doe je dan?

Er zijn dan twee opties. Je kan ervoor kiezen om je huisstijl een detox (zoals ik het noem) te geven. Dat is dus een makeover waarbij de kleuren meegenomen worden en wellicht dus een beetje of juist drastisch aangepast worden. Of je kan er voor kiezen om een nieuwe kleur te introduceren voor dat medium. Mijn voorbeeld van Boon Edam nemend betekent het dat je dan twee soorten groen hebt binnen je huisstijl. Een PMS kleur voor drukwerk en een donkere variant voor printwerk.

Hoe bedoel je andere kleur voor drukwerk en printwerk?

Wanneer je drukwerk laat maken zal dat grotendeels via offset gebeuren. Het verschil tussen offset en digitaal zal ik in een ander blog uitleggen. Maar het betekent dat je tijdens het drukproces een vijfde kleur kan introduceren, bijvoorbeeld de fluor groen. Op die manier hanteer je je huisstijl en komt de felle kleur terug. Maar wanneer je op kantoor je brief uitprint dan zal deze omgezet worden naar cmyk en verdwijnt het fluor effect en wordt het dus donkergroen.

Ingewikkeld technisch verhaal dat je gelijk mag vergeten. Het is de taak van de designer om hier over na te denken en mee te nemen in het ontwerp proces zodat jij op geen enkel moment klem komt te zitten met twee verschillende kleuren.

Wil jij weten of jouw huisstijl kleuren kloppen of meer weten over hoe kleuren werken?

Boek de Style Scan en ik kijk graag met je mee.

Boek de Style Scan