Retail campagnes voor Claudia Sträter

Naam Klant

Claudia Sträter (FNG Group)

Contract

Loondienst - vooraf begonnen als Freelancer

Skills

Design | Projectmanagement

Over dit project

Retail zien we overal. En in de Retail is fashion booming business. Daarnaast is het ook een hele snelle wereld waar collecties elke paar maanden veranderen en waar je goed moet inspelen op wat er speelt onder je doelgroep.

 

Ik begon als freelancer bij Claudia Sträter en werd na drie weken ingezet ter vervanging van een zwangerschapsverlof. Mijn hoofdtaak was het produceren van de benodigde marketingmaterialen. Onder deze middelen vielen voornamelijk de vele online banners die ingezet werden. Niet alleen op de website, maar ook op social media platformen en als remarketing banners. Elke nieuwe collectie bestaat uit ruim 80 banners die binnen een paar weken overal ingezet moeten worden. Naast al deze online banners gaat er wekelijks minimaal 1 nieuwsbrief naar de mailinglijst. De inhoud van de e-mails wordt wekelijks gepaald aan de hand van het thema van die periode. Daarnaast speelt het weer ook partte in wat er promoot gaat worden. En worden bepaalde artikelen die meer aandacht nodig hebben gepromoot om de verkoop een boost te geven.

 

Naast online ook veel offline materialen nodig

Omdat Claudia Sträter naast een prachtige website dus niet alleen online afspeelt maar ook fysieke winkels heeft is het van belang dat er voor elke campagne ook winkelmateriaal ontworpen wordt. Dat zijn dan uitnodigingen voor de VIP avonden die naar de top klanten wordt verstuurd. Flyers in de winkel, beelden van de collectie op de tv schermen in en om het winkelpand. Als ook het befaamde magazine dat per post aan alle leden wordt verstuurd.

 

Hoe ga je te werk?

Omdat campagnes qua formaten niet afwijken van elkaar is het handig om met templates te werken. Zodra het beeld bepaald is voor een campagne (denk aan collectie naam en hoofdbeeld) dan kan je deze elementen in de templates gieten en zo sneller alle gewenste banners maken. Je hoeft er dan alleen voor te zorgen dat alles goed leesbaar blijft (denk aan responsive op mobiel), dat alles perfect op elkaar lijkt zodat wanneer je alles naast elkaar zou leggen het ook allemaal bij elkaar past. En vervolgens bewaar je alles op de juiste Kb grootte zodat het geüpload kan worden naar de verschillende platformen. Het drukwerk gaat naar de drukker en moet dus voldoen aan de eisen van print. En zo zorg je dat alles op dezelfde datum klaar ligt bij de verschillende afdelingen om in een keer gelanceerd te worden.