21 sep Waarom een professional inhuren een goede investering is voor jouw bedrijf
Waarom een professional inhuren een goede investering is voor jouw bedrijf
We hebben allemaal wel eens van die momenten waarbij we het of te druk hebben of juist iets nodig hebben wat we zelf niet kunnen doen. Elk beroep kent het dilemma, zo heb ik een accountant nodig, ook al kan ik zelf veel van mijn administratie verwerken. Toch laat ik de jaarlijkse belastingformulieren door een professional doen. Waarom? Het scheelt mij tijd die ik in mijn eigen bedrijf kan steken maar ook kopzorgen want wees eerlijk, weet ik alle regels van de wet en hoe je die tot je voordeel kan gebruiken? Nee, maar de professional die ik inhuur wel. Dus wanneer het mijn eigen vakgebied betreft kan ik je adviseren om ook in dit geval je ontwerp werk uit te besteden.
Elk bedrijf heeft met marketing te maken. En voor marketing heb je weer middelen nodig. Deze middelen worden door een grafisch vormgever ontworpen. Maar waar vind je zo iemand, en waar moet je op letten.
Er zijn bedrijven die het spannend vinden om een designer in te huren omdat ze denken dat het gelijk enorm veel geld kost. En ja, natuurlijk vragen sommigen een fortuin, maar is dat niet in elke branche? Toch zie ik veel bedrijven die het zelf gaan ‘proberen’ om geld te besparen, terwijl het inhuren van een ontwerper niet duur hoeft te zijn.
Daarnaast wordt er ook wel eens gedacht dat een externe designer de visie van het bedrijf niet begrijpt waardoor het eindproduct niet wordt zoals gewenst. Logische gedachtes maar de kracht van een designer is dat ze in elk jasje kan kruipen om vervolgens gave ontwerpen op te leveren. Uiteraard kan het zijn dat het bedrijf geen klik heeft met de stijl van de designer en anders om. Wij kunnen veel, maar ook niet alles. Vraag mij geen infographics te maken of illustraties. Ik ben daarentegen weer een technische gek die zorgt dat alles tot op de mm klopt. Er zit dus ook een groot verschil in de vele designers en wees daar bewust van. We bieden niet allemaal dezelfde diensten en kwaliteiten.
Een designer is zeker wel een toegevoegde waarde voor je bedrijf
Waarom? Zij hebben namelijk de skills en inzichten om jouw bedrijf goed neer te zetten. Zij zijn gespecialiseerd in het creëren van een unieke uitstraling die past bij jouw bedrijf. En dat zal op termijn de waarde van je bedrijf weer verhogen. Je komt niet alleen professioneel over naar je doelgroep maar creëert ook herkenning.
Wanneer je dagelijks ontwerpen nodig hebt, dan adviseer ik je om iemand in dienst te nemen in plaats van een freelancer in te huren. Op lange termijn ben je goedkoper uit en krijg je een werknemer die in jouw bedrijf investeert.
Heb jij een grafisch vormgever (designer) nodig?
Bij het starten van je bedrijf zal investeren in andere componenten van het bedrijf misschien logischer klinken. Zelf een logo ontwerpen en kleuren kiezen klinkt makkelijk en waarschijnlijk denk je ‘oh dat kan ik zelf wel’. Maar is dat ook de beste aanpak? In het begin kan dit voldoende zijn om de eerste paar klanten te trekken. Maar je zal al snel zien dat je knutselwerk niet het juiste effect heeft bij het aantrekken van klanten. Je kan namelijk vrij gemakkelijk zien wanneer iemand zelf iets heeft zitten knutselen in plaats van een professional in te huren. Het komt namelijk slordig over. En waarom zou ik jouw bedrijf nog serieus nemen tijdens het kopen van jouw product of dienst als jij dat zelf ook al niet doet?
Een freelance designer is van grote waarde, zij helpt jou met het positioneren van jouw bedrijf in een overvolle markt met veel concurrentie. En om dan nog op te vallen is het van groot belang dat de uitstraling van je bedrijf perfect is.
Leuk, maar wat biedt een designer eigenlijk?
Een designer bied je een aantal dingen. Ten eerste is zij volledig up-to-date met de laatste trends, software en technische mogelijkheden binnen de ontwerp en drukwerk wereld. Een designer bespaart je tijd want waar jij naast je werk dit soort dingen nog eens moet gaan bedenken, uitwerken en regelen, kan je designer dit allemaal voor je uit handen nemen. En omdat het haar vakgebied is, is ze ook nog eens een stuk sneller dan wanneer jij het allemaal nog moet uitvinden.
Je designer zorgt er ook voor dat alles wat er qua marketing nodig is dezelfde uitstraling heeft. Tijdens het promoten van je product en dienst is het belangrijk dat je doelgroep je bedrijf (en uitstraling) herkent. Huisstijl richtlijnen zorgt er ook nog eens voor dat je tijdens het ontwikkelen van nieuwe materialen een stuk makkelijker gaat omdat er al een huisstijl ligt. Dit zorgt ervoor dat je visitekaartje dezelfde look en feel heeft als de website, dat de pen die je sales mensen gebruiken in de huisstijl kleuren is en voorzien is van je logo. Zorg ervoor dat alles waar een logo op staat voldoet aan de huisstijl regels die voor jouw bedrijf zijn opgesteld. Dit zorgt voor een professionele uitstraling en consistentie, want ‘Consistency is key’.
Wat kost een designer?
Wanneer je op internet zoekt naar tarieven van designers zal je zien dat deze verschillen. Dit komt doordat de een voor een stuiver werkt en de ander voor wat ze waard zijn. Bij het selecteren van een designer is het belangrijk dat je kijkt naar de ervaring en portfolio van de persoon. Sluit het aan bij jouw stijl en bedrijf? Wat dat is belangrijker dan de prijs. Uiteindelijk betaal je voor iemands ervaring. Iemand van 40 euro per uur zal ander werk opleveren dan iemand van 100. Kijk goed naar wat jij wilt. En een bureau inhuren zal altijd duurder uitpakken omdat er nog een handje vol mensen aan het project worden toegevoegd die je niet altijd nodig hebt. Een om te onthouden.
Ja ok, maar ik heb nu geen budget, wat zijn dan mijn opties?
Niet iedereen heeft bij de start van zijn bedrijf een budget voor marketing. Zelf zeg ik dat dit een fundamenteel aspect van je start is maar mensen vergeten dit veelal. Vind je het inhuren van een designer toch te spannend of te duur? Dan heb je nog een paar opties. De goedkoopste optie is zelf doen. En ook al zeg ik ‘niet doen’, toch kan ik je geen ongelijk geven. Let er alleen wel op dat men echt het verschil ziet tussen een homemade cookie en een van de bakker.
Er zijn een aantal online tools die je daarbij kunnen helpen. Of goedkope sites waar je voor 5 euro een logo kan kopen. Maar heel eerlijk wil ik je dit afraden. Waarom? Omdat een website waar je voor een paar euro een ontwerp koopt niet authentiek zal zijn aan jouw bedrijf. Je hebt namelijk geen idee wie deze ontwerper is en dus of het ontwerp exclusief voor jou is ontworpen of dat deze uit een vergaarbak wordt getrokken die ook voor andere bedrijven wordt gebruikt. Waarom zeg ik dit? Ik heb twee fotografen gezien met hetzelfde logo. Alleen een andere naam, maar hetzelfde icoon, lettertype en zelfs dezelfde kleuren! Bij navraag kwam ik erachter dat zij allebei dezelfde website hadden gebruikt. Ouch!
Maar let ook op met een online tool als Canva. Wanneer je in Canva een logo ontwerpt is de kans groot dat iemand anders hetzelfde logo maakt. Hoe? Omdat iedereen uit dezelfde elementen kan kiezen, dus is de grijpkans heel groot. Bij Canva krijg je als ontwerper ook geen copyright op je ontwerp wanneer je elementen uit hun bibliotheek gebruikt. Ah, heel belangrijk, dat is bij een professional designer wel gedekt.
Ok, je hebt me overtuigd, ik wil er een inhuren. Hoe vind ik een goede (freelance) designer?
Een goede designer vinden kan best lastig zijn en wat tijd van je vergen. Maar uiteindelijk zal het je veel brengen. Een tip die ik je kan geven is vraag het in je netwerk. Er is altijd wel iemand die zijn designer graag aan je voorstelt.
Benieuwd hoe ik je kan helpen?
Als je nu denkt ‘ik heb alleen maar meer vragen’, of je hebt interesse om met mij in zee te gaan, boek dan de Style Scan. Ik kijk graag met je mee naar de behoeftes van jouw bedrijf.
Boek de Style Scan