fbpx
 

Heb jij ook zo een last van keuzestress?

Heb jij ook zo een last van keuzestress?

Ik zelf niet. Ik ben aardig goed in een keuze maken, al kan ik soms best twijfelen. Maar toch geef ik er dan vrij snel een klap op en blijf daar dan ook bij. Mijn zusje is daar weer totaal anders in. Die gaat op onderzoek uit en veranderd dan een aantal keer van gedachte (na aankoop) om vervolgens te gaan ruilen en uiteindelijk met haar eerste keus weer thuis te komen. Maar hoe reageren mijn klanten wanneer ik de presentatie van hun logo opstuur? Dat ging ik vragen…

 

Om te beginnen, wat is keuzestress?

Keuzestress is een vorm van stress die veroorzaakt wordt doordat iemand overspoeld wordt met informatie die overwogen moet worden om een ‘goede’ keuze te kunnen maken.

Om te onderzoeken hoe mijn klanten reageren op mijn presentaties vroeg ik een drietal over hun ervaring bij het ontvangen van de voorstellen. Het ging in dit geval allemaal om logo ontwerpen. In mijn presentatie laat ik een overzicht van verschillende prachtige logo’s zien die allemaal voldoen aan de wensen van de klant alleen dan net even anders. Je kan dan denken aan kleur, lettertype of vorm verschillen. Dit resulteert er dus in dat de klant al snel een stuk of 20 à 30 verschillende opties te zien krijgt. En dat zorgt dus voor keuzestress. Oops!

Waarom krijgt mijn klant zoveel verschillende opties te zien dan?

Er zijn veel bedrijven die maar 3 opties laten zien. Mijn ervaring is dat je er dan vaak naast zit, of de klant kiest iets wat ze eigenlijk niet helemaal voor ogen hadden. Omdat ik graag de klant wil laten zien wat er allemaal mogelijk is krijgen ze van mij mijn braindump te zien. Wat is dat? Nou alles wat ik bedenk tijdens het ontwerpproces.

Wanneer ik begin met ontwerpen heb ik altijd veel ideeën. Van het ene onderwerp komt vaak weer een ander idee of versie naar voren. Op die manier krijg je al snel heel veel verschillende soorten. Dat kan verschillen in vorm, kleur, of lettertype. Omdat ik de klant de keus wil geven en ook wil laten zien hoe mijn denkproces werkt laat ik ze nagenoeg allemaal zien in een presentatie.

Wanneer ik zelf een voorselectie zou maken dan zal je zien dat de klant zegt ‘Heb je het ook zus of zo?’ Waarop ik dan moet antwoorden ‘Ja, maar dat heb ik bewust niet laten zien omdat…’ En dat kost ook veel tijd. Om dat te voorkomen laat ik het juist wel zien. Ik heb namelijk ook gezien dat het de klant prikkelt in iets wat ze totaal niet hadden verwacht of bedacht wat resulteert in een nog mooier logo op de eindstreep.

Wat adviseer je je klant dan bij het maken van een keuze?

Wanneer mijn klant dan denkt ‘Ja maar hoe moet ik nu kiezen,’ begin ik met de vraag ‘Wat vind je niet mooi.’ Al snel worden er dan een reeks opties doorgestreept en blijft er een kleine selectie over. Want je weet namelijk heel goed wat je niet wil. Dus begin daarom ook daar.

Vervolgens raad ik mijn klant aan om het te laten bezinken. Print het uit, kijk er een paar keer naar. Laat het rondslingeren zodat je oog er onverwachts op valt. Maar vraag niet te veel meningen van mensen om je heen. Waarom? Omdat iedereen een mening heeft en dat maakt het voor jou alleen maar lastiger. Blijf bij je gevoel. Uiteindelijk moet het uitstralen waar jij voor staat en moet jij er voor de volle 100% achter staan.

 

married on heels voorstellenEen reeks van de voorstellen.

En dan?

Na de eerste reeks voorstellen komt de klant terug met feedback. Soms zit gelijk het gewenste resultaat ertussen maar vaak zie ik dat ze voorstel x en y willen combineren. Juist dat maakt het zo leuk om al die opties te geven.

Dus vind ik het erg om keuzestress te geven? Nee, uiteindelijk komt er een product uit die aan alle wensen van de klant voldoet en waar hij of zij enorm trots op is. Daar hou ik van en dat is waar ik voor ga.

Het eindresultaat!

 

De klant Married on Heels had de volgende wensen: hak, diamant, ring, sierlijk, kleur mint groen… Uiteindelijk is alleen de kleur aangepast naar een zachte lila / paars. 

Lees tip!

Ben jij van plan om een logo te laten ontwerpen? Lees dan het artikel ‘Hoe belangrijk is de juiste kleur in je logo’.
Voorbeelden van andere logo’s die ik heb gemaakt.

 

Ook opzoek naar een nieuw logo?

Boek de Style Scan en ik bespreek graag je wensen met alle mogelijke opties met je door.

Boek je Style Scan?