fbpx
 

Heb jij wel eens goed gekeken naar je merkidentiteit?

Heb jij wel eens goed gekeken naar je merkidentiteit?

Zelfbewustzijn is een van de grootste krachtpunten die een bedrijf of persoon kan hebben. Het is nog krachtiger en belangrijker wanneer het gaat om merkidentiteit en ontwerp. De onderstaande checklist zal jou een goede inzage geven in wat je juist goed doet en waar je misschien moet vernieuwen.

 

Het logo

Hoewel er vaak gezegd wordt dat het bij merkidentiteit echt niet allemaal om het logo gaat, is het alsnog wel een belangrijk onderdeel ervan. Je logo is een van de eerste dingen die een klant ziet op bijvoorbeeld een brochure, flyer of je website. Het is dus belangrijk dat je logo er professioneel uitziet en dat het duidelijk is wat het voor moet stellen. Het is handig om vanuit het perspectief van de klant naar je logo te kijken. Stel jezelf dan de vraag of je logo vanuit dat perspectief uniek, duidelijk en passend bij jouw bedrijf is.

De kleuren van jouw bedrijf

De meeste mensen weten het niet, maar kleurenpsychologie bestaat. Dit houdt in dat elke kleurgroep een psychologische betekenis hebben. Welke emotie of actie kan het oproepen bij degene die het ziet. Zo kan rood bij de ene persoon kwaad en slecht oproepen, maar bij een ander persoon juist liefde. Het is belangrijk om uit te zoeken welke kleuren positief opgepakt worden bij jouw doelgroep. Probeer in de kleuren ook duidelijk te maken wat je over wilt brengen naar je klanten.

Daarnaast staan kleuren ook voor kernwaardes. Kijk of jouw kernwaarde past bij de kleur van je huidige logo. Lees er meer over in mijn artikel ‘Hoe belangrijk is de juiste kleur in je logo.’

Check je marketingmateriaal

Van je briefpapier tot je flyer tot je website en verder. Het is altijd goed om af en toe een check te doen of de marketingmaterialen die je gebruikt nog up-to-date zijn en, nog belangrijker, of ze nog passen bij jouw merk. Voldoen je marketingmaterialen nog aan de kwaliteitseisen van je huisstijl, of zijn ze net goed genoeg en passen ze eigenlijk niet helemaal meer binnen de lijnen van je identiteit? Het is van groot belang dat jouw marketingmaterialen uitstralen hoe jij als bedrijf gezien wilt worden. Investeer daar ook in want wanneer mensen niet gelijk jouw bedrijf herkennen zullen ze geneigd zijn naar een ander te gaan.

Download hier ‘De ultieme checklist voor jouw bedrijfsuitstraling‘ om je te helpen bij het verzamelen van alle marketingmaterialen binnen je bedrijf.

Ben je consistent?

Consistentie is een van de makkelijkste manieren om een succesvol merk te creëren. Zorg dat al je uitingen, op alle plekken waar je promoot, in dezelfde stijl zijn. Dit betekent dat de opmaak van je Facebook-pagina hetzelfde is als die van je Instagram. Zo gaan mensen je bedrijf herkennen en vervolgens onthouden. Daarnaast is het ook van belang om te controleren of iedereen binnen het bedrijf dezelfde kleurgroepen en lettertypes gebruikt voor documenten. Laat templates maken waar dit allemaal ingesteld staat.

Tip! Loop alle kleine details na om jouw consistentie te perfectioneren. Kom je iets tegen dat niet overal hetzelfde is, laat dit dan gelijk aanpassen.

Duidelijkheid

Soms moet je checken hoe duidelijk het doel van jouw bedrijf is en waar je bedrijf voor staat. Laat mensen kijken of ze dit makkelijk kunnen achterhalen op de website. Voor veel klanten is het namelijk belangrijk dat ze kunnen zien waar je als bedrijf voor staat en wat je wilt bereiken. Mensen willen tegenwoordig niet lang met dingen bezig zijn en er onnodig tijd aan hoeven te besteden dus zorg dat ze het gemakkelijk kunnen vinden en het simpel en duidelijk beschreven staat.

Opdracht

Verzamel al je marketingmaterialen en leg ze naast elkaar verspreid over een bureau (of de vloer). Neem dan een stap achteruit en kijk kritisch naar alle middelen die je hebt verzameld. Kloppen de kleuren, klopt het logo, klopt het lettertype en is er dezelfde stijl gebruikt qua ontwerp en uitstraling.

O Ja? Mooi! Ga zo door en houd dit vast. Je bent goed bezig.
O Nee? Ga samen met je ontwerper aan de slag om een eenheid binnen je huisstijl te creëren.

 

Wil je meer weten over hoe je eenheid kan krijgen binnen jouw merkidentiteit?

Boek de Style Scan, samen met jou kijk ik waar de herkenning en eenheid toegepast moet worden en help ik je naar de juiste uitstraling voor jouw bedrijf.

Boek je Style Scan?