fbpx
 

Mag ik deze foto gewoon gebruiken?

Mag ik deze foto gewoon gebruiken?

Je gaat een website of flyer laten ontwikkelen voor je bedrijf en daar wil je uiteraard afbeeldingen in verwerken. Of je nu een dienst of een product verkoopt, het blijft het mooiste om deze specifiek voor jou te laten fotograferen. Niet alleen heb je dan unieke beelden maar creëer je ook een identiteit voor je bedrijf. En, het grootste voordeel is, er zitten geen auteursrechten aan de beelden verbonden want ze zijn van jou! Helaas is dit niet altijd mogelijk en wil je andere opties voor fotografie.

 

De meest voorkomende optie is online zoeken naar beelden. De grootste fout die men maakt is door in Google op afbeelding te zoeken, deze te downloaden en vervolgens te gebruiken. Dit is uit den boze! Je bent illegaal bezig én je riskeert een boete en schadeclaim van de eigenaar van het beeld, en die zijn niet klein. Laat staan dat de beelden de juiste resolutie hebben voor o.a. drukwerk waardoor je nog eens een lelijk resultaat krijgt in je eigen uiting.

Betekent dit nu dat ik altijd een fotograaf moet inhuren?

Nee, want er zijn ook opties om wel beeldmateriaal te gebruiken waarbij je of een licentie betaalt voor gebruik, of rechtenvrij te gebruiken zijn. Hoe het allemaal werkt en waar je terecht kan voor goed beeldmateriaal zonder een claim te verwachten vertel ik je hier.

Maar eerst, wat is auteursrecht

Auteursrecht, licenties of copyright komt allemaal op hetzelfde neer. Wanneer jij een foto maakt, ben jij de auteur van die foto en de enige die mag bepalen waar en wanneer jouw foto, of een reproductie daarvan, gebruikt of gepubliceerd wordt. Dit is iets waar je als ondernemer echt serieus mee om moet gaan, want op het moment dat jij een afbeelding met auteursrechten ongevraagd gebruikt, voor bijvoorbeeld jouw website, kan de auteur hier een grote claim aan hangen. Deze kunnen oplopen tot in de duizenden euro’s.

Vijf tips voor het gebruik van fotografie

1. Eigen afbeeldingen gebruiken

Zoals eerder genoemd kan je natuurlijk zelf foto’s maken of een fotograaf inhuren die dit voor jou doet. Op deze manier kan je precies regisseren wat voor afbeelding jij in gedachte hebt. Jouw eigen foto is uniek en op deze manier vermijd je elke vorm van auteursrechten.

Tip! Het (laten) fotograferen van je eigen foto’s versterkt je merk doordat je je eigen bedrijfsidentiteit uitstraalt.

2. Vertrouw Google niet klakkeloos

Bijna alle afbeeldingen op Google hebben auteursrechten. Hier staat een licentie bij, maar let hier echt heel erg mee op. Google geeft niet altijd de juiste licentiehouder weer. Wanneer je toch deze afbeelding gebruikt en aangeklaagd wordt zal de fout van Google niet voldoende zijn om van de boete af te komen. Dit is meerdere ondernemers al eens overkomen en het is geen leuk traject waar je in belandt.

3. Stockbeeldbanken

Er zijn veilige bronnen voor afbeeldingen. Dit zijn stockbeeldbanken zoals Shutterstock en iStock. Let ook hier goed op de licentie en bewaar altijd het bewijs van de licentie. Bij veel stockbeeldbanken is het gebruikelijk dat er geen garantie gegeven wordt op het auteursrecht.

Je hebt bij deze beeldbanken vaak twee soorten licenties. Een waarbij je gebruik mag maken van het beeld in bepaalde uitingen, de tweede wanneer het je campagne beeld wordt op een grote schaal (denk aan McDonalds die overal billboards vol hangt). Vaak betaal je dan een groter bedrag en mag je het beeld voor een bepaalde tijd gebruiken.

Tip! Wanneer je een campagne beeld aanschaft ben je goedkoper uit om een fotograaf in te huren die een soortgelijke foto voor je schiet.

4. Rechtenvrij beeld

Een afbeelding heeft altijd een maker. Dit betekent dus automatisch ook een rechtenhouder. Er bestaan dus geen afbeeldingen die geen auteursrechten hebben. Pas 70 jaar na het overlijden van de auteur vervalt het auteursrecht, maar zelfs dan kan de afbeelding bijvoorbeeld nog merkrechten hebben.

Rechtenvrij betekent dat jij het kosteloos mag gebruiken voor je uiting alleen ben je geen eigenaar van het beeld. Je hebt dus geen alleen recht op het beeld. Vaak wordt het wel op prijs gesteld als de fotograaf vermeld wordt. Dit betekent dat ook andere mensen en bedrijven deze beelden mag gebruiken waardoor het kan voorkomen dat je jouw beeld in een folder van een ander bedrijf terug ziet komen.

5. Wijziging maken in het beeld

Een gebruikelijke misconceptie bij mensen is dat de auteursrechten vervallen wanneer je zelf iets aanpast aan bijvoorbeeld een tekst of afbeelding. Het tegendeel hiervan is waar. Dit is juist een inbreuk op het exploitatierecht en de persoonlijkheidsrechten van de maker. Doe dit dus absoluut niet.

Kan je ook combineren?

Jazeker, zelf maak ik gebruik van stockbeelden, rechtenvrije beelden en huur ik een fotograaf in. Afhankelijk van het type beeld dat ik zoek. Bij dit bericht gebruik ik een rechtenvrij beeld dat ik op Unsplash.com (fotograaf Brooke Lark) heb gevonden. Daar vind je prachtige foto’s die je gewoon kan gebruiken. Maar wanneer ik echt een specifiek beeld voor een campagne wil hebben die uniek is aan mijn bedrijf? Dan ga ik naar een fotograaf.

En dan mijn advies…

Investeer in fotografie voor je bedrijf. Laat je producten fotograferen, zet een stijl uit zodat je uniek bent in je bedrijfsuitstraling. Lever je diensten? Dan kan je deze ook heel goed weergeven in fotografie. Wanneer jij het gezicht bent achter je bedrijf is het leuk om een reportage te laten maken van jezelf in je werksituatie. Op deze manier krijgen mensen een goed beeld van wie jij bent en wat je doet.

Bij het selecteren van een fotograaf is het goed om te kijken naar zijn/haar stijl. Komt deze overeen met jouw ideeën, bedrijf en uitstraling? Heb je een klik en wat krijg je qua beeldmateriaal in ruil voor het bedrag wat je betaalt. Ga op je gevoel en kies niet altijd voor de goedkoopste optie. Uiteindelijk is de klik en de stijl het belangrijkste om de beste foto’s te krijgen.

 

Wil je meer weten over het gebruik van fotografie binnen je uitstraling?

Boek de Style Scan, samen met jou bekijk ik welke toepassingen het meest geschikt is voor de uitstraling van jouw bedrijf.

Boek je Style Scan?