Mijn werk kom ik tegen op straat

Emily Franklin: ‘Mijn werk kom ik tegen op straat’

Emily Franklin is een echte duizendpoot. Haar basis is grafische vormgeving wat maakt dat ze zich bezighoudt met onder andere het ontwerpen van huisstijlen, brochures, en de look & feel van beursstands en relatiegeschenken. De eigenaresse van Emdesign, dat aan de Volendamse Wieringenlaan is gevestigd, zegt dat eigenlijk alles waar een logo opstaat door haar handen gaat.

 

‘Mijn core business is het ontwerpen zelf’, vertelt Emily. ‘Op marketingvlak projecten uitrollen vind ik super. Bijvoorbeeld een brandmanagementportal die gemaakt moet worden of een wagenpark dat bestickerd moet worden. Ik regel dan niet alleen het ontwerp, maar ik zorg er ook daadwerkelijk voor dat die auto’s dan van stickers worden voorzien. Dat allemaal regelen vind ik heel leuk.’

Emily Franklin

18-jarig jubileum

De ouders van Emily zijn Brits, maar zijzelf is hier geboren en getogen. ‘Toch voel ik me vrij Engels en dat komt door die gemixte achtergrond qua opvoeding en doordat ik in Engeland heb gestudeerd. Na mijn studie Grafische vormgeving en fotografie ben ik weer naar Nederland gekomen om te werken. Ik ben begonnen bij een reclamebureau en daar heb ik mezelf omhoog gewerkt. Vervolgens ben ik een tijdje stewardess geweest en in die tijd ben ik met Emdesign begonnen. Op die manier kon ik door blijven gaan met ontwerpen. Na twee jaar ben ik gestopt met vliegen en heb ik me volledig gericht op mijn eigen bedrijf. Begin oktober bestond Emdesign achttien jaar.’

Cuppa?

Op de website van Emily staat het woord “Cuppa”. Met haar Engelse roots weet Emily precies wat zo een Cuppa (kopje thee) met je doet. ‘In Nederland vragen we “Bakkie?” Een Cuppa is een momentje pakken voor jezelf en daarin inventariseren wat je nodig hebt.’

‘Op mijn website kom je verschillende blends tegen. Zo is er een Kick Start Blend om je bedrijf in de markt te zetten met een professionele huisstijl en een Detox Blend voor een opfrisbeurt voor je huidige huisstijl. Maar je kunt ook kiezen voor een Chill Out Blend. Wanneer je extra handjes kunt gebruiken tijdens drukke momenten, zorg ik voor die verlichting. Heb je behoefte aan meer online zichtbaarheid via je website en social media-kanalen? Kies dan voor de Optimise Blend. Tijdens zo een Cuppa bespreek ik graag waarmee ik je kan helpen.’

Pion binnen een groter speelveld

‘Ik werk voor allerlei klanten: van zzp’ers tot en met grote bedrijven en alles daar tussenin. Die afwisseling vind ik fijn. Voor sommige opdrachtgevers heb ik ook in loondienst gewerkt, zoals voor Boon Edam en Claudia Sträter. Toch wil ik uiteindelijk altijd weer fladderen, in de basis wil ik een eigen ondernemer zijn.’

Emily omschrijft zichzelf als een soort pion binnen een groter speelveld. ‘Zodra de strategie van een bedrijf bekend is, ga ik met het deel “zo gaat het eruit zien” aan de slag. Dat rol ik dan over alles uit wat je nodig hebt. Van marketing-uitlatingen tot aan de auto’s. Dat vind ik dan ook het leuke aan mijn werk, dat ik het ook tegenkom op straat. Zo word ik blij als ik een auto langs zie rijden waarvan ik de stickers heb ontworpen. Wat ik in de toekomst nogmaals zou willen doen, is een hele rebranding. Dus de huisstijl een make-over geven en die vervolgens wereldwijd uitrollen.’

Eigen stijl

‘Ik ben heel sterk in mijn weg vinden binnen verschillende huisstijlen en ik kan die heel goed doorvoeren in allerlei verschillende facetten, bijvoorbeeld in briefpapier en een advertentie. Ik zie precies wat ikzelf heb gemaakt, maar waar dat dan inzit kan ik moeilijk uitleggen. Mijn vader herkent ook direct mijn werk. Iedere ontwerper heeft zijn eigen stijl. Ik denk dat het ermee te maken heeft hoe je een bepaalde denkwijze vertaalt.’ 

Het manusje-van-alles werkt vanuit huis, maar ze kiest er ook geregeld voor om de deur uit te gaan. ‘Dan ga ik bijvoorbeeld naar het Damhotel, de Pieterman of Volendam Business Center. Ik vind het fijn om in een andere omgeving te werken. Daar kan ik me heerlijk focussen. En af en toe met iemand anders sparren brengt me op de beste en meest creatieve ideeën.’


Lees het origineel hier

Artikel en fotografie door Roos Bähr in opdracht van ZAAQ Magazine.